چاپ مقاله عضو هیئت علمی دانشگاه علم و فرهنگ از سوی انتشارات معتبر بین‌المللی Elsevier

این مقاله که در قالب یک مطالعه کوهورت 5 ساله است، شامل یافته‌های جدید در دانش اعتیاد در راستای شناخت مکانیزم‌های سایکونورواندوکرینولوژی اعتیاد و گامی نو در راستای اصلاح نوسولوژی اختلال سوء مصرف کانابیس است.
مقاله جناب آقای دکتر علی سلیمانی، عضو هیئت علمی دانشکده علوم انسانی با عنوان:
A new neural diathesis-stress model of cannabis addiction based on the diurnal cortisol pattern and childhood maltreatment in users
https://doi.org/10.1016/j.ajp.2024.103953
در مجله Web of Science (ISI)با عنوان: “Asian Journal of Psychiatry” با ضریب تاثیر 9.5 و در جایگاه Q1 به چاپ رسید.
این مقاله با همکاری آقای بیژن پیرنیا، دانشجوی دکتری روان شناسی بالینی دانشگاه علم و فرهنگ و با همکاری دکتر علی فرهودیان و دکتر علی رضا ظهیرالدین ارائه شده است. در این مقاله، تعامل پیچیده تجارب تروماتیک کودکی با سیستم غدد درون ریز در پدیدایی مصرف سنگین کانابیس در بزرگسالی مورد بررسی قرار گرفته است و این یافته¬‌ها به طرح ریزی یک مدل جدید دیاتز استرس در مصرف کنندگان کانابیس غنی شده (گل) منجر شد که از نقطه ¬نظر سایکوپاتولوژیک، از تئوری چارچوب آبشارهای رشدی و فرمول¬بندی تراکنشی اکولوژیکی حمایت می‌کند. همچنین این یافته‌ها می‌تواند راهنمای تشخیص‌گذاری اختلالات روانی با توجه به سوابق تروما از جمله اختلال ترومای رشدی یا ترومای پیچیده و نهایتا اصلاح نوسولوژی روان¬پزشکی در مورد اختلال سوء مصرف کانابیس باشد.
 

دکمه بازگشت به بالا