تبدیل پارک علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی به مشاور اصلی در توسعه مسائل فرهنگی و هنری

سیناپرس: دکتر سعید نمکی، معاون امور علمی، فرهنگی و اجتماعی سازمان برنامه و بودجه، صبح امروز (چهارشنبه) از پارک علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی جهاد دانشگاهی و مرکز مشاوره و هدایت شغلی در دانشگاه علم و فرهنگ بازدید و نشستی را با مسئولان جهاد دانشگاهی برگزار کرد.

در این بازدید، دکتر حمیدرضا طیبی، ریاست جهاد دانشگاهی، معاونین جهاد دانشگاهی و جمعی از مسئولان دانشگاه علم و فرهنگ حضور داشتند.

محور توسعه فرهنگ و هنر کشور را از لحاظ آکادمیک به دانشگاه علم و فرهنگ می آوریم

دکتر نمکی در این نشست تأکید کرد: انتظار داریم که جهاد دانشگاهی به ما (در سازمان برنامه و بودجه کشور)، به عنوان مشاور در مسائل آموزش و پژوهش کشور کمک کند. روی جهاد دانشگاهی حساب کرده ایم و قطعا از این نهاد نیز حمایت می کنیم.

معاون امور علمی، فرهنگی و اجتماعی سازمان برنامه و بودجه افزود: مراکز علمی باید فراتر از روزمرگی فعالیت کنند و مسائل را ریشه ای ببینند. در عین حال، به هیچ عنوان به مباحث پیاده سازی پروژه ها وارد نشوند، بلکه بخش نظارت و شناسایی و رفع عیب را مدنظر قرار دهند.

دکتر نمکی خاطر نشان کرد: باید قابلیت ها و استعدادهای مملکت را به عنوان پایگاه داده در اختیار داشته باشیم. بعد از شناخت قابلیت ها، آنها را به یکدیگر پیوند زده و فعالیت ها را از حالت جزیره ای خارج کنیم. در مرحله بعد، در بازاریابی به آنها کمک کنیم.

معاون امور علمی، فرهنگی و اجتماعی سازمان برنامه و بودجه گفت: محور توسعه فرهنگ و هنر کشور را از لحاظ آکادمیک، به پارک علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی جهاد دانشگاهی می آوریم و در عین حال، از شما مستندات علمی می خواهیم. این پارک می تواند به "مشاور اصلی در توسعه مسائل فرهنگی و هنری کشور" تبدیل شود.

دکتر نمکی در گفتگو با خبرنگار سیناپرس گفت: نشست بسیار مفیدی با مسئولان جهاد دانشگاهی و دانشگاه علم و فرهنگ داشتیم و قرار شد همکاران، طرح هایی را به سازمان برنامه و بودجه ارائه کنند تا بتوانیم در نظام برنامه ریزی کشور، از دیدگاه های علمی این عزیزان به عنوان مشاور و نقشه راه استفاده کنیم.

معاون امور علمی، فرهنگی و اجتماعی سازمان برنامه و بودجه افزود: امیدواریم دوستان در پارک علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی دانشگاه علم و فرهنگ بتوانند اسناد مورد نیاز در عرصه فرهنگ، هنر و بخصوص اشتغال زایی در حوزه گردشگری و طبیعت گردی را فراهم کرده و در اختیار ما قرار دهند.

آمادگی کامل جهاد دانشگاهی برای همکاری با سازمان برنامه و بودجه

در ادامه این نشست، دکتر طیبی به توانمندی ها و ظرفیت های جهاد دانشگاهی در توسعه هدفمند کشور اشاره کرد و یادآور شد: تاکنون آنگونه که باید و شاید از این قابلیت ها استفاده نشده است که امیدواریم با حمایت های سازمان برنامه و بودجه، دستگاه های مختلف بتوانند بسیاری از قابلیت های جهاد دانشگاهی را جایگزین محصولات و فناوری های وارداتی بنمایند.

رییس جهاد دانشگاهی خاطر نشان کرد: مجموعه جهاد از پتانسیل بسیار بالایی برخوردار است؛ اما متأسفانه در مسیر فعالیت با موانع زیادی روبرو هستیم. استراتژی مدونی نداریم که به عنوان مثال، چند مأموریت برای جهاد دانشگاهی تدوین شده و سپس از این سازمان مطالبه گر باشند.

دکتر طیبی افزود: آمادگی کامل داریم که برای انجام طرح های پایلوت یا به عنوان اتاق فکر و مشاور، همه گونه همکاری با سازمان برنامه و بودجه داشته باشیم.

در بخش دیگری از این نشست، دکتر محمدحسین ایمانی خوشخو، رییس دانشگاه علم و فرهنگ بیان داشت: یکی از ویژگی های جهاد دانشگاهی، انجام کارهای جدید است. ایده پارک علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی جهاد دانشگاهی با حمایت های وزارت علوم و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری شکل گرفت و طبق برنامه ریزی صورت گرفته، در آینده نزدیک افتتاح خواهد شد.